Ons verhaal

Interview door Cick Geers – mrs. friday
Samen vormen ze het hart van Niquell: Monique Huizenga en Myrthe Strijker. Ik zocht hen op in het kader van het tienjarig bestaan van hun bedrijf. Niquell viert dat eerste decennium op een andere manier dan ze oorspronkelijk van plan was. De corona-maatregelen gooiden langer dan verwacht roet in het eten. ‘Maar dat betekent natuurlijk niet dat we niet stil kunnen staan bij tien jaar Niquell, onze samenwerking en natuurlijk alle mooie evenementen die we voor onze opdrachtgevers hebben mogen uitvoeren’, vertellen de twee enthousiaste dames eensgezind.

Niquell werd als bedrijf op 2 februari 2010 door Monique ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Lachend vertelt ze dat ze zich, eenmaal weer buiten op de parkeerplaats, realiseerde dat het tienjarig bestaan zou gaan plaatsvinden op 2-2-2020. ‘Een iconische datum, waar ik echt van tevoren niet bij had nagedacht. Maar ach, tien jaar leek nog zo ver weg; er kon nog zoveel gebeuren…. En kijk nu eens; Niquell bestaat nog steeds en hoe!’ 

Monique zet op 40-jarige leeftijd de stap naar het ondernemerschap in de evenementenbranche. Vanuit de horeca werkt ze -na een opleiding Bedrijfsadministratie- als ‘spin in het web’  bij Van Bruggen Adviesgroep. Ze stapt over naar Randstad en werkt daar als intercedente totdat ze in 2005 in dienst treedt bij GGZ Drenthe en vervolgens Espria. Daar krijgt ze kans om een intern congresbureau op te zetten. ‘Het was een uitdaging om de afdeling kostendekkend en succesvol te maken, maar het lukte. Na vijf jaar organiseren van symposia, congressen en evenementen merkte ik dat ik eraan toe was om het voor mijzelf te gaan doen. De geboorte van Niquell was een feit!’

Al snel na de start van het bedrijf merkt Monique dat het lastig is Niquell in haar eentje draaiend te houden. ‘Ik had het vrijwel meteen druk en voor een één-pitter werd het al snel te veel. Ik had het lastig met de bereikbaarheid en mijn afwezigheid tijdens vakanties’. Monique neemt contact op met een oude bekende: Myrthe Strijker; voormalig stagiaire Communicatie bij GGZ Drenthe. Myrthe heeft op dat moment haar HBO-diploma Communicatie op zak en volgt een studie Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Universiteit Groningen. ‘Ik heb er even goed over nagedacht en toen wist ik dat ik Monique wel graag wilde ondersteunen. Ik hou ervan om evenementen te organiseren en had daar ook zijdelings best wel wat ervaring in opgedaan’, vertelt Myrthe. ‘Ik startte met één dag per week en dat werd steeds verder uitgebreid. Nadat ik mijn Master had afgerond ben ik fulltime bij Niquell aan de slag gegaan. In 2014 besloten we echt zakelijk partners te worden. Op dat moment werd Niquell een VOF en ik ondernemer!’

Ook al zit in de leeftijd van Monique en Myrthe een generatie; verschil in passie en toewijding is niet te vinden. Beiden willen met hun werk een duidelijke bijdrage leveren aan de maatschappij. Monique: ‘Niquell organiseert bewust niet louter commerciële evenementen. Naast kleine of juist heel uitgebreide bedrijfsevenementen, grote fietsevenementen als ‘Trappen Happen en Stappen’, organiseren we met dezelfde passie bijvoorbeeld al jaren het Zingevingsfestival; een inspirerend festival dat door ruim 1.000 cliënten uit de psychiatrie en verslavingszorg wordt bezocht.

De aanwezigen worden de hele dag in de watten gelegd en komen op deze manier niet alleen in contact met nieuwe personen, maar krijgen ook de kans om te ontdekken wat ze leuk vinden of waar zij goed in zijn. De terugkeer in de maatschappij wordt op deze laagdrempelige wijze gestimuleerd. Een geweldig festival waar we met heel veel plezier aan meewerken’. 

Ook Myrthe vindt sociaal maatschappelijke betrokkenheid een groot goed. ‘Kijk, iedereen wil natuurlijk de Zwarte Cross organiseren, De Vrienden van Amstel Live of het zoveel-jarig jubileum van een grote en bekende verzekeringsmaatschappij. Dat vind ik ook leuk om te doen. Maar juist die evenementen waarbij je echt iets kunt betekenen voor de organisatie, waar je ziet dat dat onze bijdrage er toe doet, díe evenementen maken ons werk zo bijzonder’. 

Over de taakverdeling binnen Niquell zijn Monique en Myrthe helder: ze doen allebei waar ze goed in zijn.  ‘Dat betekent dat ik meer in het voortraject zit en dat Myrthe zich meer richt op de uitvoering en de techniek’, vertelt Monique. We worden bij de organisatie en uitvoering ondersteund door 5 organisatietalenten. ‘Samen halen we het maximale uit ieder evenement’.  

De organisatie van evenementen is de afgelopen tien jaar behoorlijk veranderd. Daar waar eerder the sky the limit was en niets gek genoeg, is duurzaamheid steeds vaker een belangrijk thema evenals creativiteit. ‘Geen slechte ontwikkeling’, licht Myrthe toe. ‘Het is goed om na te denken wat je met het evenement wil bereiken: is dat bijvoorbeeld het inspireren van mensen, bevorderen van saamhorigheid, kennisuitwisseling, leggen van nieuwe connecties of betrekken bij een lange termijn visie. Daar denken wij natuurlijk graag in mee op een creatieve manier en gaan we zeer bewust om met materialen en middelen die ingezet worden. Daarnaast zien we nu door de coronacrisis een versnelde opkomst van online evenementen. Dat wordt natuurlijk ook veroorzaakt door het feit dat een groot deel van werkend Nederland -al dan niet gedwongen- kennis maakt met online vergaderingen en bijeenkomsten.

Monique valt haar collega bij: ‘Ik vind overigens dat een online evenement wel even iets anders is dan bijvoorbeeld een webinar waarbij de organisator kennis deelt met de deelnemers. Bij een evenement gaat het toch echt om verbinden. Om het creëren van een beleving en stimuleren van betrokkenheid van de deelnemers. Eigenlijk gaat het om exact hetzelfde als wat je van een evenement mag verwachten waarbij je wel fysiek aanwezig kunt zijn. Dat vraagt om meer dan alleen een leuk filmpje, een online meeting met 24 collega’s in beeld of een presentatie en toespraak die via een stream te volgen zijn. De kracht van een online evenement zit ‘m in interactie, persoonlijke aanpak, sfeer, een goed doordachte programmering en dynamiek. We hebben daar in het begin van de coronaperiode goed gas op gegeven; de betrokkenheid bij een online evenement moet gelijk kunnen zijn aan die van het traditionele event. Bij de online evenementen die wij nu draaien werken we met theater, muziek, cabaret en interessante sprekers. Afgewisseld met interactieve onderdelen waarbij we de deelnemers actief mee laten doen. Daarnaast voegen we bijvoorbeeld grappige elementen toe zoals een wc-deur waarachter je wordt opgewacht door een virtuele toiletjuffrouw of een bar waar je aan plaats kunt nemen. Heel geinig en herkenbaar, want tijdens een live evenement moet je toch ook af en toe een toilet bezoeken of een drankje drinken? Dat soort kleine dingen maakt een online evenement aantrekkelijk; ze vergroten de betrokkenheid en actieve deelname’. 

Voor de toekomst denken zowel Myrthe als Monique dat het online event een blijvertje is. ‘Wellicht, wanneer we elkaar weer echt kunnen gaan ontmoeten, gaat het meer naar een hybride vorm. Als alternatief wanneer je niet al je medewerkers live kunt uitnodigen; zij kunnen dan online deelnemen’. Monique: ‘Hoe dan ook, Niquell beweegt mee met wat de markt vraagt. Dat hebben we de afgelopen tien jaar laten zien en dat doen we de komende tien jaar ook!’ Op de vraag hoe het twintigjarig jubileum in 2030 eruit moet komen te zien, schieten beide dames in de lach. Monique: ‘Eeehhmm… misschien wordt dat wel mijn afscheidsfeestje? Zonder gekheid: ik hoop dat we op deze voet nog jaren mogen doorgaan met het organiseren van grote, kleine, duurzame, zinvolle en vooral mooie evenementen voor al die geweldige opdrachtgevers waarvoor we nu al (of in de toekomst) in touw zijn. We willen ons graag blijven inzetten om plezier, beleving en betrokkenheid toe te voegen aan onze evenementen. Daar doen we het voor! Met een ‘Ik zou het niet beter kunnen omschrijven’ wordt dit door Myrthe met een tevreden glimlach bevestigd. 

In de loop der jaren heeft Niquell talloze evenementen georganiseerd en gecoördineerd in diverse vormen en groottes. We nemen je graag mee in een aantal van deze evenementen en geven daarbij inspiratie weg.

Geïnspireerd geraakt?
Neem contact op

Geïnspireerd geraakt?
Neem contact op

Maak een afspraak!

we nemen z.s.m. contact met je op

Aanmelden

(Gratis) Demo MEEPLE